עלייה בסולם הדרגות בצה"ל

המתגייסים הצעירים לצה"ל מתחילים להכיר את המערכת הצבאית. זוהי מערכת מורכבת ומסועפת אשר בנויה מהרבה מאד חיילי חובה, קבע ואנשי מילואים שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר. תפקוד יעיל של כל אחד מחלקי הפאזל, יוצר את התפקוד המושלם של הצבא וזו משימה לא פשוטה כלל.

28.07.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עלייה בסולם הדרגות בצה"ל

Canva

 

מידע על דרגות בצה"ל

 

כל חייל בשירות חובה מתחיל מהדרגה הנמוכה ביותר שהיא דרגת טר"ש. בהתאם לתפקידו ועל פי אורכה של התקופה שנקבעה בין דרגה זו לדרגה הבאה, הוא יקבל דרגת רב"ט. לקראת סוף השירות הוא יקבל בדרך כלל דרגת סמל. הדרגות הללו נשמרות לכל חייל והן ממשיכות אתו בעת השירות במילואים.

 

במילואים ובקבע בהתאם לאופן הביצוע של התפקיד המסוים ולפרק הזמן שנקבע בין דרגה זו לדרגות המתקדמות, הנגד עולה עם הזמן בסולם הדרגות. לאחר סמל, מגיע סמל ראשון ולאחר מכן רב סמל. הדרגות הבאות של הנגדים ניתנות לחיילים שהם בדרך כלל לאחר פז"מ שנקבע מראש. בין רב סמל לרב סמל ראשון חולפים תשע שנים, לאחר מכן ממתינים חמש שנים ומקבלים רב סמל ראשון מתקדם, לאחר שבע שנים נוספות נהנים מדרגת רב סמל בכיר ולאחר חמש שנים נוספות רב נגד.

 

דרגות קצונה בצה"ל

 

מפקדים רבים ממליצים על חוגרים מסוימים כמועמדים לקצונה. הם עוברים מסלול הכשרה ובחינות הן תיאורטיות, מנטליות והן מבחני כושר, כדי לבחון את ההתאמה שלהם. אלו שמצליחים לעבור את המבחנים הלא פשוטים, מתחילים קורס קצינים. קיימים כמה סוגים של קצינים כמו קציני שלישות, קצינים לחילות הרגלים ועוד.

 

קיימים גם קורסים ייעודיים בצבא שבהם כל הצוערים עוברים במהלך המסלול גם קורס קצינים, כמו משתתפי קורס הטייס בחיל האוויר.

 

בסיום קורס קצינים, הבוגרים מקבלים את דרגת הקצונה הראשונה שהיא סג"מ הנראית ארון אחד. דרגות הקצונה ממוקמות על הכותפות. עם הזמן עולה הדרגה לדרגת סגן הנראית כשני ארונות. בשלב זה חוגרים רבים מסיימים את שירותם הצבאי ובהתאם לתפקידם וחלק מהם ממשיכים לשירות קבע.

 

על פי סולם הדרגות בצה"ל, הדרגה הבאה היא סרן שהיא שלושה ארונות והקריטריונים לקבל אותה נוסעים מרמת התפקיד, אופן הביצוע ופרק הזמן שחלף בין הדרגה האחרונה לדרגה הנוכחית.

 

השלב הבא הוא רב סרן, דרגה זו הנראית כמו פלאפל ממוקמת גם היא על הכותפה ולאחריה סגן אלוף שהוא שני פלאפלים. משלב זה יותר קשה לעלות בסולם הדרגות וכל תפקיד בכיר מקנה את העלייה לדרגה הבאה. לאלוף משנה יש שלושה פלפלים ולאחר מכן תת אלוף ואלוף. כל עליית דרגה מלווה בהתרגשות עצומה של החייל וסביבתו.

 

הדרגה הבכירה ביותר היא רב אלוף השמורה לתפקיד הבכיר ביותר בצה"ל והוא הרמטכ"ל שהוא ראש המטה הכללי של צה"ל.

 

נכתב באדיבות Xtrain - מומחים לכושר קרבי

 

תגובות

מומלצים