מסרון מפרשת במדבר

הפרשה פותחת במילים: "וידבר ה אל משה" דהיינו, לפי האמונה המסורתית שאלוהים מדבר עם משה כמו אב שמדבר עם בנו. אנו מתחילים בפרשתנו את החומש השלישי בתורה, העוסק בהקמת מחנה ישראל; נערך מפקד אוכלוסין במסגרת הכנות ליציאה מאזור הר סיני.

19.05.2023 מאת: ברוך ליבמן
מסרון מפרשת במדבר

מתוארת צעדת העם במסעותיהם מהמדבר לארץ; צעדה  שהתחוללה בשני מעגלים: המעגל הפנימי שסבב את המשכן ובו הכהנים והלווים, והמעגל החיצוני ובו שבטי ישראל כל שבט סביב הדגל שאליו הוא שייך.

 

 

מונים וסופרים את בני ישראל פעמים רבות, " מבן עשרים  שנה ומעלה  כל יוצא צבא בישראל  תפקדו אותם  לצבאתם, אתה ( משה) ואהרן.".( במדבר א, א-ד) .

                        


נקודות התייחסותי מהפרשהמלכתחילה אבהיר, אינני  מיצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.                       

 

 

כאמור בפרשה זו מונים וסופרים את בני ישראל פעמים רבות, ( במדבר א, א-ד) . יש האומרים שהמטרה של הספירה היתה לחבר את בני ישראל לשורשם הרוחני, על מנת שהברכה תוכל להתגלות גם במימד הגשמי.

 

 

כיום בשפה היום יומית כשאנו אומרים על מישהו ש "לא סופרים אותו" מתכוונים שלא מתחשבים בו ובדעתו דהיינו באם כן "סופרים אותו" הוא נחשב. אי לכך אנו  יכולים להבין שהמפקד שהתבצע בפרשת  במדבר הוא מפקד שנותן  חשיבות לעם.

 

 

סיפור המפקד שמביאה הפרשה מעלה את שאלת הגישה כיצד אנו מתייחסים לנספרים בתוצאות של סקר, לבני האדם שמייצרים את הדמוגרפיה.

 

 

האם אנחנו מביטים על תוצאות הסקר, כמי שמכינים את הכוח להסתערות ובוחנים את יחסי הכוחות לקראת יום פקודה, או שמא אנחנו מחפשים את החיוב שבמיפקד לקראת פעולות חיוביות.

 

 

בפרק ב' של פרשתנו מתואר כאמור לעיל שלכל שבט היה דגל בצבע משלו ומקום חניה ליד מישכן האלהים וסדר התנועה 
הנסיעה במדבר.

 

 

יצוין לגבי יום ירושלים,שחל זה מכבר, כי הצעידה כיום  עם דגלי ישראל בירושלים מסמלת את הרעיון של דגלי המדבר.

 

 

שם במדבר המאחד את הדגלים היה  הסימן הנוסף ייצוג מאוחד בחושן שעל לב אהרון. בכל דגל של כל שבט דהיינו ה"מישכן" הלב של כל שבטי ישראל היה 'המישכן', מישכן האלוהים.

 

 

כיום מסמלת צעדת דגלי ישראל בירושלים,את 'הלב 'בירת ישראל לנצח ירושלים.

 

 

צילום לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

 

את התייחסותי העקיפה לפרשת השבוע-  במדבר ליתר  דיוק 'למדבר' במציאות ימינו , אציג  בשיר  הבא:


מדבר
הפרברים
מילים: חיים חפר
לחן: סשה ארגוב

לך, לך למדבר
הדרכים יובילו,
ליל טרם בא
לך, אחי, אל המדבר.

שוב, שוב נחזור,
הצוקים יריעו,
שמש גדולה של אור
עוד תזרח עלינו.

למדבר
ארץ לא מים
הו, את, אדמתי,
שבנו אלייך.

ארץ מלוחה
רוח וזעם
הלוחמים חזרו
הו, כסער.

למדבר...

 

 

תגובות

מומלצים