מסרון מפרשת השבוע שופטים
פרשת שופטים המהווה חלק מנאום המצוות המרכזי שבספר דברים עוסקת ברובה בסוגיות של משפט ושלטון, פותחת בציווי על יסוד מערכת משפט ושיטור רחבה: "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק." (דברים, ט"ז, י"ח)
נקודות התייחסותי מהפרשה. יצויין, אינני מייצג את הפרשנות המסורתית מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.
כאמור פרשתנו פותחת בציווי: "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך, ושפטו את העם משפט צדק" למילים: "תיתן לך" מן הראוי להתייחס - א) שהשופטים יהיו כאלו שישפטו אף את הממנה אותם ללא משוא פנים.
ב) כשממנים שופטים שידונו את מי שסרחו, מן הראוי שקודם ימנו שופטים לעצמם "תיתן לך", ורק אחר כך תדאגו ש"ושפטו את העם"; דהיינו באמות מידה שבוחנים אחרים, תבחנו בתחילה את עצמכם!! הפרשה כוללת ציווי חשוב "צדק צדק תרדוף למען תחיה..." דהיינו דרך טובה למטרה טובה.
צדק צריך לתחזק על ידי כל החברה כולה, המדינה והעומד בראשה. נשאלת השאלה למה נאמר "צדק צדק תרדוף" מדוע יש לרדוף את צדק פעמיים? למה לא להסתפק ב -צדק תרדוף.
כתשובה יאמר בחיי היום יום לעיתים המטרה מקדשת את האמצעים גם כשהמטרה טובה. אי לכך, ברדיפה תמידית אחר הצדק מו הראוי לבדוק שבדרך אל הצדק תהיה הדגשה על אמינות ויושרה, היות וקורה שעושים עוולות . יש צורך ברדיפה תמידית אחר הצדק שיאפשר חיים נכונים לכל משך חיי האדם על הארץ.
בפרשתנו ישנו פסוק בודד שיש לו השלכות. הפסוק עוסק בנושא קרקעות, אבל יש כאן משהו יותר מכך. הפסוק הוא: "לא תשיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים בנחלתך אשר תנחל.."(דברים יט,יד).
איסור השגת גבול משמש גם כמקור הלכתי יסודי בהקשר של זכויות יוצרים דהיינו לאסור על מתחרים להעתיק את המקור ולהפיצו ולפגוע בכך ביוצר, לעיתים אף בפרנסתו.














