מסרון מפרשת השבוע תזריע

פרשת השבוע היא פרשת תזריע, הפרשה הרביעית בספר ויקרא. היא עוסקת תחילה בנושא לידה וברית מילה ביום השמיני. הפרשה פותחת בדיבור על אישה כי תזריע וילדה בן זכר, על ימי נידתה וימי טהרתה, כאשר יולדת בן וכאשר יולדת בת, כדלהלן:

12.04.2024 מאת: ברוך ליבמן
מסרון מפרשת השבוע תזריע

 

''וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָֹ֖ה אֶל מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: דַּבֵּ֞ר אֶל-בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לֵאמֹ֔ר אִשָּׁה֙ כִּ֣י תַזְרִ֔יעַ וְיָֽלְ֖דָה זָכָ֑ר וְטָֽמְאָה֙ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים כִּימֵ֛י נִדַּ֥תדְּוֹתָ֖הּ תִּטְמָֽא וּבַיּ֖וֹם הַשְּׁמִינִ֑י יִמּ֖וֹל בְּשַׂ֥ר עָרְלָתֽוֹ וּשְׁלֹשִׁ֥ים יוֹם֙ וּשְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים תֵּשֵׁ֖ב בִּדְמֵ֣י טָֽהֳרָ֑ה בְּכָל-קֹ֣דֶשׁ לֹֽא תִגָּ֗ע וְאֶל הַמִּקְדָּשׁ֙ לֹ֣א תָבֹ֔א עַד מְלֹ֖את יְמֵ֥י טָֽהֳרָֽהּ וְאִם נְקֵבָ֣ה תֵלֵ֔ד וְטָֽמְאָ֥ה שְׁבֻעַ֖יִם כְּנִדָּתָ֑הּ וְשִׁשִּׁ֥ים יוֹם֙ וְשֵׁ֣שֶׁת יָמִ֔ים תֵּשֵׁ֖ב עַל דְּמֵ֥י טָֽהֳרָֽה: וּבִמְלֹ֣את | יְמֵ֣י טָֽהֳרָ֗הּ לְבֵן֘ א֣וֹ לְבַת֒ תָּבִ֞יא כֶּ֤בֶשׂ בֶּן-שְׁנָתוֹ֙ לְעֹלָ֔ה וּבֶן-יוֹנָ֥ה''(ויקרא פרק-יב).

 

 נקודות  התייחסותי מהפרשה מלכתחילה אבהיר, אינני מייצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי  מכבדה  ומשתמש בה.

 

ההתיחסות  ל'תזריע ' היא, כְפי  שֶׁגַּרְעִין יֵשׁ לִזְרֹעַ בְּמָקוֹם שֶׁיִּהְיֶה רָאוּי לִצְמֹחַ בּוֹ, כָּךְ מִצְווֹת הזוֹרְעִים דַּוְקָא בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל חשובה  בכדי שֶׁתתְגַּלֶּה ההצלחה /ות  בכל תחומי החיים  במרחבי המולדת א"י.

 

 קשה להבין את האיסור כאמור, שעל האישה אחרי לידה לבוא אל המקדש במשך שְׁלוֹשִׁים וּשְׁלוֹשָׁה יָמִים אם מדובר בבן זכר, אבל אם האישה הביאה לעולם בת, חל עליה איסור לבוא אל חיקו של המקדש שִׁשִּׁים וְשִׁשָּה יָמִים. לשם מה יש להכפיל את טווח זמן הטומאה אם נולדה בת.

 

מדוע? מורחקת האישה ממקום הקדושה לששים ושישה ימים, כי הביאה בת לאוויר העולם. וטומאתה פוחתת לשלושים ושלושה ימים, אם הביאה בן לאוויר העולם.

 

 קשה לעניות דעתי לקבל שבתנ"ך שחובק ערכים מוסריים נשגבים, נכנס המשפט האמור 'המבזה את האישה.' יש כיום השואלים מדוע בכלל  להרחיקה .במיוחד כיום כשנשים נתגלו כלוחמות גיבורות להצלת חיים באירועי אסון 7 באוקטובר בלא הבדל מהגברים הלוחמים.

 

אנו נמצאים בימים קשים במיוחד של רצח, אונס חפים מפשע בארצנו ב-7 באוקטובר חטיפתם והחזקתם  בתופת עינויים. נדרש מאיתנו, כפרטים וכחברה לקחת אחריות ולחפש את מי הנמצאים בצרה, את אלה שזקוקים לתשומת לב, ליד תומכת, ולהכרה במצבם.וכמובן לשחרר את החטופים.

 

אנו בחודש ניסן. זה חודש המסמל התחדשות ויציאה מחושך לאור, כבר אלפי שנים, מאז יציאת מצרים. הוא מכונה בתורה "חודש האביב" ונחשב לזמן של התחלות חדשות ופריצת גבולות. נקווה שנזכה בו לבשורות טובות.

 

 

תגובות

מומלצים