פרשת השבוע פרשת צו

מסרון מפרשת השבוע פרשת צו, פרשת צו פותחת עם הוראות מעשיות לכוהנים, ניתנות הנחיות לפעולות הקרבת הקורבנות של הכוהנים, איך להקריב קורבנות שונים (עולָה, מִנחָה, חַטָאת, אָשָם וזבח השְלָמים), עבור עם ישראל, בתחילת תפקידם של הכוהנים מתבצעת מְשיחָתָם ב'שמן המשחה'.

29.03.2024 מאת: ברוך ליבמן
פרשת השבוע פרשת צו

 

האירוע החשוב הזה מתקיים במשך שבעה ימים, ובהם לא יצאו הכוהנים מפֶּתח אוהל מועד." אש תמיד תוקד על  המזבח לא תכבה"(פרק א,ו')


 

נקודות התייחסותי מהפרשה, מלכתחילה אבהיר, אינני מייצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה

   

בנאמר: וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד וּמִכְנְסֵי בַד יִלְבַּשׁ עַל בְּשָׂרוֹ…וּפָשַׁט אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים…(ו'ג) נשאלת השאלה מה פשר הציווי 'ילבש על בשרו'? הרי ברור שלובשים על הבשר? - הכוונה  שתהא כמידתו.

 

'על בשרו' שלא יהא דבר חוצץ לגוף. כך לדוגמה יש נטייה ללבוש בגדים פשוטים כשהולכים לזרוק את הזבל, בגדים הזרוקים על הגוף, גדולים ממידת לובשו ועל כן נוחים. יש נטייה אם היינו קודם בגופיה לשים על עצמנו משהו, וכך לרדת אל 'הפח' פח הזבל. הקריאה במקרה דנן היא ללבוש בגדים ייצוגיים, צמודים, להוריד את בגדי 'ב' – את הגופייה ולעלות על 'א'. כל זאת הופך את העבודה לעבודה חשובה, עבודה הדורשת הכנה מודעות וכוונה.

 

בין הקורבנות  המוזכרים כאמור בפרשתנו, נמצא קורבן השלמים. חז"ל הסבירו שהטעם שנקרא "שלמים", הוא משום שנעשה שלום בין המזבח, הכוהנים ועם ישראל, שלכולם היה חלק בו. בנימה  עכשווית  לאור המצב החברתי מדיני כיום  בארצנו ; מן הראוי לאמץ את הגישה  שאומרת  עדיף לחיות בשלום  עם כל הקבוצות החברתיות אף אם השלום חיצוני בלבד ולא תמיד נעשה בלב שלם, מלהיות שרוי במחלוקות  ומריבות.
 
                   
 
בפרשתנו נאמר" אש תמיד תוקד על  המזבח לא תכבה" הפרשנות כפשוטה היא שאש המזבח תבער בכל עת ללא  הפסקה מן הראוי  להבהיר זאת  כהוראה לכל אחד מישראל .

 

להתנהג לפי ההסבר ש "המזבח" בפרשתנו רומז  על ליבו של האדם וכפי שבמזבח בערה אש תמיד, כך גם בליבנו  צריך לקיים את אש האהבה ,תמיד אהבה לזולת ולאלוהים, צריכה לבעור בנו  ולהנחות את הצעדים שלנו.

 

נזכור "שנאה תעורר מדנים  ועל כל פשעים  תכסה אהבה"( משלי י, כן)


תגובות

מומלצים