ביה"ס היחיד בארץ שמלמד ארמית שוב בכותרות

לבית הספר היסודי בגוש חלב אותו מנהלת רים ח'טיב יגיעו קבוצת פרופסורים ודוקטורים חוקרי השפה והתרבות הארמית מכל רחבי העולם ויפגשו עם התלמידים בבית הספר ועם נציגי הקהילה הארמית בכפר הנוצרי.

19.10.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ביה"ס היחיד בארץ שמלמד ארמית שוב בכותרות

'' אישרתי היום ביקור של קבוצת פרופסורים ודוקטורים חוקרי השפה והתרבות הארמית מכל רחבי העולם בבית הספר היסודי גוש חלב שהוא בית הספר היחיד בישראל בו נלמדת שפה זו . אני שמחה על היוזמה ובהחלט מברכת עליה ''
אומרת הבוקר מנהלת המחוז , ד'ר אורנה שמחון .

דובר המחוז , דויד גורלי מציין כי בין חוקרי השפה שמגיעים : פרופ' אוטו יאסטרו מאסטוניה , הפרופ' ורנר ארנולד ושאבו תלאי מגרמניה , פרופ' ריקרדו קונטיני מאיטליה , ד'ר סמואל פוקס מארה'ב , ועוד .

לביקור שיתקיים ביום ג' השבוע , 21/10 בבית הספר אותו מנהלת רים ח'טיב יגיעו בסך הכל עשרה מבקרים אותם מארחים למפגש עבודה משותף, פרופ' חזי מוצאפי , מהחוג ללימודי התרבות העברית באוניברסיטת תל אביב ושאדי חלול , יו'ר העמותה הארמית נוצרית בישראל . האורחים יפגשו בין היתר עם התלמידים בבית הספר ועם נציגי הקהילה הארמית בכפר הנוצרי .

יצוין כי באישור מנהלת המחוז  , ד'ר אורנה שמחון , 150 מתלמידי בית הספר גילאי א- ז לומדים בשלב זה 1 שעה לכיתה לשבוע שפה ותרבות ארמית וכי זה מקרוב הוכרה הארמית ע'י משרד הפנים כלאום במרשם האוכלוסין .

כזכור בשפה הארמית נכתבו התלמוד הבבלי והירושלמי , ספרי דניאל , עזרא ונחמיה , הפשיטא , ועוד .

את השפה מלמדת המורה לארמית מונה עיסא. מפקחת בית הספר היא ד'ר איבתיסאם עזאיזה .   

כתבה וריאיון שערכנו עם רים ח'טיב מנהלת בית הספר היסודי שמלמד ארמית

"בית הספר היחיד בארץ שמלמד ארמית"

לראשונה נחשפים ללימוד השפה הארמית בבית ספר יסודי מכיתה א ועד ח, באישור מנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון ומשרד החינוך, מנהלת ביה"ס רים חטיב זועבי מדברת על המיזם וחשיבותו וההתרגשות ערב ביקורו של הפטריארך אל-ראעי בגוש חלב.

כשאומרים שפה ארמית ישר חושבים על שפה שנעלמה, אבל בבית הספר היסודי בגוש חלב מחיים מחדש את השפה הארמית מזה 6 שנים, נכנסה השפה לתוכנית הלימודים בבית הספר היסודי בגוש חלב, זו שפת הקודש של הנוצרים המרונים המתגוררים בכפר שרבים מהם המשיכו לשמר את השפה במשך דורות.

הארמית הייתה השפה הנפוצה באזור הסהר הפורה, כלומר ארץ ישראל, סוריה ולבנון וחלק מעיראק. יהודים בתקופת בית שני ואחריה דיברו ארמית, וזו הסיבה שהתלמוד הירושלמי והתלמוד הבבלי נכתבו בארמית. אבל את השפה הזו דיברו גם שאר עמי האזור.

רים חטיב מנהלת בית הספר היסודי בגוש חלב: "מגיעה תודה ענקית למנהלת המחוז במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון שהבינה כמה הדבר חשוב ואישרה לבית הספר להתחיל בלימודי השפה הארמית. התלמידים הצליחו עם הזמן ללמוד את השפה שבה דיברו אבותיהם וגם כדי שיוכלו להבין את השפה שבה הם מתפללים בכנסיות".

המרונים הם צאצאי הארמים הקדומים, את הכנסייה המרונית ייסד נזיר בשם מרון, שפעל בצפון סוריה בתקופת האימפריה הרומית.

רים חטיב: "הפרויקט הוא פרויקט צומח, כל תלמיד שנכנס לבית הספר למד ארמית שעתיים בכל שבוע, זה לא נושא של מקצוע ליבה היום הילדים יודעים ארמית יותר, וכולם מרוצים".

" הפרויקט הוא מתנה שד"ר שמחון נתנה לבית הספר, זו הכרה והוקרה בייחודה של האוכלוסייה בגוש חלב, בנושא הפדגוגי היינו צריכים מורים שיילמדו כי אין דבר כזה תואר ראשון בארמית, אז קלטנו  את מונה עיסא ללמד ארמית, היא תושבת גוש חלב מורה לשפה וספרות עברית".

רים חטיב

רים ציינה איך נכחה בטקס בכנסייה המרונית בגוש חלב כולם התפללו בארמית אבל לא הבינו משמעות המילים, משם צמח כל הרעיון של לימוד הארמית בבית הספר, ועל אבו אנטון עלם שקורא ארמית ומארח אנשים בכנסיה והוא מחזיק בספרים שנכתבו בארמית.

רים: "בית הספר זוכה לתמיכה ותקצוב לנושא לימוד הארמית, בשיתוף פעןלה יחד עם ראש המועצה, מפקח המחוז אחמד בדראן, מפקחת ד"ר אבתסאם עזאיזה, מפקח לשפה הערבית מוסא חילף ועוד כדי שהתוכנית תצליח".

תלמידי גוש חלב מכינים הפתעה לפטריארך אל-ראעי שמגיע מלבנון וייבקר במקום, הם מאוד מתרגשים מהביקור שזה דבר היסטורי ובטח יידברו איתו בארמית. 

לראיון שקיימנו עם מנהלת יסודי גוש חלב רים חטיב

{YouTubeVideo id=fiTgaKVnC_I}

תגובות

מומלצים