בכל הכפרים הדרוזים יתקיימו בחירות לרשות המקומית

איפה לא יתקיימו בחירות לרשות המקומית ב-27-2-24 ?, גליל עליון, מבואות חרמון, רכס רמות נפתלי, דרום ועוד, כ-7.2 מיליון בעלי זכות הבחירה ב-241 רשויות מקומיות ומועצות אזוריות יצביעו בכ-12 אלף קלפיות, על צביון החיים שלנו ב-5 השנים הקרובות.

13.02.2024 מאת: חסין חלבי
בכל הכפרים הדרוזים יתקיימו בחירות לרשות המקומית

 

בין הרשויות שלא יתקיימו בהם בחירות, גליל עליון, ברעם, דן, דפנה, הגושרים, יפתח, יראון, כפר, גלעדי, מלכיה, מנרה, מעין ברוך, משגב עם, סאסא, צבעון, שניר, בית הילל, דישון, יובל, מרגליות, ערב אלעראמשה, רמות נפתלי, שאר ישוב, שתולה,  ועוד

 

 

ההצבעה במאות קלפיות צבאיות חלקן בשטחי לחימה, תחל כבר ב 20.2.24, לנוכח הצפי לכ-400 אלף המעטפות הכפולות בשל המלחמה, פרסום התוצאות המלאות צפוי להתעכב עד לסוף השבוע.

 

שר הפנים משה ארבל: "נקטנו בכל הצעדים הנדרשים כדי להבטיח את טוהר הבחירות ודאגנו להנגיש את כל המידע בשקיפות מלאה בפורטל הבחירות. חשוב שהבוחרים ינצלו את יום השבתון כדי להצביע ולהשפיע"

 

מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ: "נערכנו לקדם מגוון רחב של תרחישים ואת יום הבחירות ננהל ממרכז שליטה אחוד שבו לצד אנשי משרד הפנים ישבו גם ראשי פיקוד העורף, המשטרה, הצבא ומערך הסייבר הלאומי"

 

המפקח הארצי על הבחירות, ריאן גאנם:"כדי להבטיח את טוהר הבחירות הכפלנו את מספר מזכירי ועדות הקלפי, אנחנו מציבים אלפי קלפיות נגישות בבתי החולים, בבתי אבות, במקלטים לנשים וקלפיות נגישות למוגבלים בניידות. כל המידע על הבחירות נגיש בשקיפות מלאה בפורטל הבחירות"

 

7,190,920 תושבים ב-197 עיריות ומועצות מקומיות ו-44 מועצות אזוריות ילכו בעוד שבועיים, ביום שלישי ה-27.2, להצביע ולהשפיע על צביון החיים ביישוב שלהם לחמש השנים הקרובות. למרות שבבחירות הקרובות לא ישתתפו תושבים מ-12 רשויות, מדובר בגידול של כ-7% יותר מבעלי זכות הבחירה.

 

לנוכח מצב המלחמה וגיוס המילואים הנרחב, הצבעת החיילים – בסדיר, קבע ומילואים, תתחיל כבר ביום שלישי ה-20 בפברואר, שמונה ימים לפני מועד הבחירות, ההצבעה תתנהל במאות רבות של קלפיות שיפעלו בבסיסי צה"ל בעורף ובחזית וגם באזורי הלחימה. 

 

במערכת הבחירות מועסקים כ-50 אלף בעלי תפקיד ועלותה מוערכת בכמיליארד ש"ח.

 

ברשימות המועמדים לרשויות המקומיות, למועצות האזוריות ולוועדים המקומיים מתמודדים 24,910 מועמדים בכ-3,705 רשימות. 801 מועמדים מבקשים את אמון התושבים בתקווה לעמוד בראש הרשות; 672 מתמודדים על ראשות עיר או מועצה מקומית ו-129 מתמודדים על ראשות מועצה אזורית.

 

83 מהמתמודדים על ראשות הרשות הן נשים ו-718 הם מועמדים גברים. יצויין כי יותר ממחצית מהמועמדים – 474 מתמודדים לראשות הרשויות, הינם מועמדים חדשים שלא התמודדו על ראשות עיר או מועצה בבחירות קודמות. גם בקרב המתמודדים על מקום במליאת המועצה (ולא על ראשותה), ניכר רוב של כמעט פי 3 גברים מנשים; 18,561 גברים לעומת 6,349 נשים בלבד. 

 

עם השלמת ההיערכות לבחירות לרשויות המקומיות, קיים היום (שני) שר הפנים, משה ארבל, תדרוך כתבים יחד עם מנכ"ל המשרד, רונן פרץ והמפקח הארצי על הבחירות לרשויות המקומיות, ריאן גאנם.

 

שר הפנים משה ארבל ציין כי גזר על עצמו שלא להתערב בניהול המקצועי של מערכת הבחירות, אלא רק כשהוא נדרש לסוגיות שונות על פי החוק, וכי הסתפק בקביעת שלושה עקרונות מנחים לדרג המקצועי: 

 

הקפדה על טוהר הבחירות ואמינותן ואפס סובלנות לאלימות או ניסיון להשפעה פסולה על מערכת הבחירות.

שקיפות מלאה וניהול מקצועי ושירות יעיל לבוחרים ולמתמודדים

היערכות לכל תרחיש ביטחוני בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים המשיקים 

 

שר הפנים הביע תקווה שכל הלוחמים והחטופים יחזרו הביתה במהרה ובשלום ואמר כי הבחירות ב-12 הרשויות שנאלצו להתפנות ממגורי הקבע שלהם – בעוטף ולאורך גבול הצפון, יתקיימו ככל הנראה במהלך חודש נובמבר הקרוב.

 

"משרד הפנים יהיה ערוך לבצע את הבחירות בכל מועד ובכל הרכב שתקבע הכנסת" אמר השר ארבל והדגיש כי בשבועות האחרונים קיבל פניות שונות ולעיתים סותרות – אפילו מתושבי אותן רשויות ממש, באשר למועד הראוי לקיום הבחירות. "לאלה גם לאלה היו טיעונים חשובים שהכנסת שקלה בכובד ראש וקבעה את המועדים: יום הבחירות שהוכרז גם כיום שבתון -ביום שלישי ה-27 בפברואר. וסיבוב שני – באותן רשויות שלא תושג בהן הכרעה בסיבוב הראשון – ביום ראשון ה-10 במרץ 2024. מועד הסיבוב השני הוקדם ביומיים תוך התחשבות בבוחרים שמציינים את חודש הרמדאן" ציין השר משה ארבל.
 

 

מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ ציין כי: "לנוכח המצב הבטחוני נערכנו יחד עם פיקוד העורף, המשטרה, צה"ל ומערך הסייבר הלאומי לתרחישים האפשריים השונים ובמהלך יום הבחירות נקיים במרכז השליטה האחוד שנפעיל בשיתוף כל הגורמים הללו הערכות מצב שעתיות, נקבל את ההחלטות הנדרשות ונעבירן לשטח ללא דיחוי".

 

רונן פרץ הדגיש כי מערכת הבחירות לרשויות מקומיות היא מערכת הבחירות המורכבת בישראל.  "בעוד שבבחירות לכנסת מתנהלת מערכת אחת עם כמה עשרות מפלגות, הרי שבבחירות המוניציפליות אנחנו מדברים על 241 מערכות בחירות נפרדות, עם כ-3,705 רשימות שמתמודדות בערים, במועצות מקומיות, מועצות האזוריות ועל מקום בוועדי היישובים. השנה – לנוכח ריבוי המעטפות הכפולות מההצבעות בצה"ל ובבתי החולים, בסך כולל המוערך ביותר מ-400 אלף מעטפות, אני מעריך שאת תוצאות האמת הבדוקות נוכל לפרסם רק לקראת סוף השבוע". מנכ"ל משרד הפנים התריע מפני ייחוס אמינות לשמועות לא מבוססות ו"מפייק-ניוז" שעלול להיות מופץ במכוון ע"י גורמים זרים או ע"י מי שינסו להשפיע על תוצאות הבחירות ברשות מקומית כזאת או אחרת.   


 

המפקח הארצי על הבחירות לרשויות המקומיות והאזורית, ריאן גאנם ציין כי יום כבר מיום ה-7 באוקטובר פועלת היחידה לפיקוח על הבחירות ע"פ תרחיש ניהול הבחירות במצב מלחמה – כפי שהוכן מבעוד מועד. "למרות המצב המיוחד ששורר במדינה ראינו לעצמנו חובה לייצר קפיצת מדרגה משמעותית בניהול הבחירות ולהעניק שירות טוב יותר הן לבוחרים והן למועמדים ובאי כוח הרשימות. כדי להבטיח מערכת בחירות הוגנת ויעילה – למרות אתגרי השעה, הכפלנו הפעם את כמות מזכירי ועדות הקלפי והקפדנו מאוד על אופן הצבתם ברשויות השונות. 

 

ריאן גאנם מדגיש כי יום הבחירות הוכרז יום שבתון ולרשות הבוחרים יפעיל משרד הפנים יותר מ-11,600 קלפיות בישובים השונים. כדי לאפשר לכל בעל זכות בחירה לממש את זכותו, מאות קלפיות מיוחדות יוצבו גם בבתי החולים, במקלטים לנשים, בבתי אבות ובבתי הסוהר. כדי להקל על בוחרים המוגבלים בניידות ייפרסו ברחבי הארץ 2,759 קלפיות נגישות מיוחדות.

 

המפקח הארצי על הבחירות מזכיר כי כל המידע אודות מיקום הקלפיות, נתונים על המועמדים והרשימות המתמודדות מאוגד בשקיפות מלאה לציבור בפורטל הבחירות באינטרנט ומוסיף כי באמצעות הפורטל, המוקד הטלפוני, שירותי הווטסאפ וה-SMS ניתן לאתר בקלות את מיקום הקלפי שבה מצביעים, להתעדכן במידע לציבור הבוחרים כמו גם למועמדים ובאי כוח הרשימות ולקבל מענה למגוון שאלות על הבחירות בכלל ועל הבחירות במקום המגורים, בפרט. בפורטל התוצאות ניתן יהיה להתעדכן באחוז ההצבעה ברשויות השונות גם בהשוואה למערכות בחירות בשנים קודמות.

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים