"לא ניתן לקיים את הבחירות לרשויות המקומיות"

בצל המלחמה והמצב הקשה בישובים בדרום ובצפון והמצב הכלכלי שהולך ומחמיר, פנו 236 חברי מועצה מכהנים ומועמדים ומועמדות למועצות העיר ולראשי ראשויות בבחירות הקרובות, לשר הפנים ח"כ משה ארבל, ודרשו לדחות את הבחירות לרשויות המקומיות שנקבעו ל-30 בינואר.

18.12.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"לא ניתן לקיים את הבחירות לרשויות המקומיות"

דחיית מועד הבחירות לרשויות המקומיות בשל מצב מלחמה, הסמכות של שר הפנים לדחות את הבחירות בחודש עד ה -27/02/2023, שר הפנים מתעקש לקיים את הבחירות בסוף ינואר, אם יוחלט לדחות את הבחירות מעבר לתאריך הזה צריכים לקבל החלטה חדשה. 

 

אם ביום הבחירות תהיה ישראל נתונה עדיין במצב מלחמה, אי אפשר יהיה לקיימן, הן בשל הסכנה הביטחונית שבהתאספות האזרחים באזורי הקלפיות תחת איום הטילים, הן משום שרבים מבעלי זכות הבחירה יהיו בשירות מילואים (אמנם הם יוכלו להצביע במעטפות כפולות, אבל ספק אם משרד הפנים יצליח להתכונן בזמן קצר להצבעה במעטפות כפולות של מאות אלפי חיילי מילואים, שחלקם מוצבים באזורים מסוכנים).

 

 

תוכן המכתב שנשלח לשר הפנים "אנו, הח"מ, המתמודדים ומתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות, מכל גווני הקשת הפוליטית של מדינת ישראל, קוראים וקוראות לך מכאן לקבל החלטה על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות וזאת עד לאחר סיום מלחמת "חרבות ברזל" בה ישראל מצויה מזה כחודשיים.

 

החלטה שנתקבלה על ידך ביום 4.12.23 ונשלחה לחה"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לקיים את הבחירות לרשויות המקומיות ב-30 בינואר, הינה למרבה הצער החלטה לא מידתית, מנותקת מהמציאות, פוגעת בערכי הדמוקרטיה והשוויון, ונגועה בשיקולים פוליטיים זרים, שדומנו טוב היה אם כלל לא היו נלקחים בחשבון, נוכח הטלטלה שעוברת על מדינת ישראל מאז היום המר והנמהר של השבעה באוקטובר. לא יעלה על הדעת שבשעה שמאות אלפי חיילות וחיילים עסוקים בלחימה בעזה, ובהגנה על גבול הצפון, בין במילואים ובין בסדיר, תתקבל החלטה שכזו, לא כל שכן יתקיימו בחירות לרשויות המקומיות.

 

רבים וטובים מבין חיילי המילואים שנלחמים בימים אלו, הינם מתמודדים שזנחו את כל עיסוקם על מנת להתגייס, וברי לעין כל שהחלטה על קיום הבחירות בסוף חודש ינואר, פוגעת בהם פגיעה אנושה. יתרה מכך, ברור לכולנו, שכן בתוך עמנו אנו יושבים, שלאף אחד מהמתמודדים והמתמודדות בבחירות, אין כרגע את הפניות ואת הרצון לפצוח בקמפיין פוליטי, בה בשעה שכל יום מגיעות ידיעות מרות על נפילת חיילינו בקרבות, ובידי החמאס נמצאים ונמצאות חטופים וחטופות שמצבם כלל לא ידוע.

 

האם כבודו מצפה שבשעה שעל לוחות המודעות מופיעות מודעות אבל, יתנוססו במקביל מודעות הקוראות להצביע למועמדים לבחירות. האם כבודו סבור שזה הזמן לעסוק בפוליטיקה? עד כמה ניתן להיות מנותק מהמתרחש במדינת ישראל? נכון להיום ישנם/ן מועמדים ומועמדות שמגויסים/ות עד תאריך ה-15 בינואר ועל פי ההצהרות בתקשורת, יידרשו כחודשיים עד לסיום התמרון הקרקעי בעזה, כשכלל לא ברור, מה קורה בגבול הצפון למעט העובדה שעשרות אלפי תושבות ותושבים פונו מבתיהם על מנת לקדם את פני הרעה.

 

נוכח נסיבות אלו ומאחר שחלק מהדברים התבהרו, הרי שאין שום סיבה שלא לשוב ולדון בכובד ראש בהתחשב במכלול הנתונים בקביעת מועד חדש והגיוני לבחירות לרשויות המקומיות תוך מציאת איזון ראוי בין הרצון לקיים הליך דמוקרטי שוויוני וראוי, לבין שמירה על שגרת החיים המוניציפאליים ומתן אפשרות אמיתית לציבור להתאושש, הן נפשית והן כלכלית מרעידת האדמה שהתרחשה במדינת ישראל. אשר על כן אנו קוראים וקוראות לך מכאן, לחזור בך מהחלטתך, לאפשר למדינת ישראל לסיים את מלחמת חרבות ברזל, בהתאם ליעדים שהוצבו, ולהניח לפוליטיקה. עת מלחמה היא, והמשאבים, כל המשאבים צריכים להיות מופנים לשם. עם סיום המלחמה, תתכבד ותתכנס ועדת הפנים, ותקבע את התאריך הראוי לבחירות. ההחלטות שהתקבלו במסגרת החוק, אינן בבחינת "כזה ראה וקדש", ובהחלט ניתנות לשינוי, ואף ראוי שישתנו".

 

 

האם וכיצד אפשר לדחות את הבחירות המקומיות?

 

כן – אפשר. לפי סעיף 5(א) לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965 וסעיף 4 לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994 שר הפנים רשאי לדחות את מועד הבחירות ברשות מקומית מסוימת (ולכן, באופן טבעי, גם בכל הרשויות), אם "אי אפשר לקיים בחירות במועדן" או שיש "נסיבות מיוחדות אשר לדעת השר מצדיקות דחייתן".

מדובר אפוא בהליך פשוט מאוד, הנתון לשיקול דעתו של שר הפנים (אם כי, כמובן, אפשר לעתור לבג"ץ נגד הדחייה). זהו הליך פשוט מאוד במיוחד בהשוואה לדחיית הבחירות לכנסת, צעד הדורש חקיקת חוק מיוחד ברוב של 80 ח"כים לפחות (סעיף 9א(א) לחוק יסוד: הכנסת).

 

הקלות שבה אפשר לדחות את הבחירות לרשויות המקומיות, במיוחד בהשוואה לדחיית הבחירות לכנסת, מלמדת שהמחוקק לא חשש ששר הפנים ינצל לרעה את סמכותו לדחות את הבחירות המקומיות, אולי משום שמלכתחילה הן נתפסו כחשובות פחות. מצב זה הוא גם תוצאה של היעדר מעמד חוקתי מוסדר לשלטון המקומי. אנו סבורים כי הדבר דורש תיקון, כך שהחלטה על דחיית הבחירות צריכה להתקבל בפורום רחב יותר, ולאחר התייעצות עם הגופים הייצוגיים של השלטון המקומי. הדברים אמורים גם לאור ביקורת שהועלתה בעבר וסברה שדחייה של בחירות נעשתה מתוך צרכים פוליטיים (ראו להלן). בהתאם לכך, אנו סבורים כי טוב עושה משרד הפנים בכך שהוא בוחר בדרך של דחיית הבחירות באמצעות תזכיר חוק ולא באמצעות החלטה של שר הפנים.


 

החוק אינו נוקב במועד מוגדר לקיום בחירות שנדחו, אלא מציין באופן כללי ששר הפנים יקבע את המועד שבו הן ייערכו, ומועד זה צריך להיות קרוב ככל האפשר לסיום הנסיבות המיוחדות שבעטיין נדחו הבחירות, ולפני הבחירות הבאות לכנסת. בתזכיר החוק הממשלתי שפרסם משרד הפנים ב-11.10.2023 הוצע לדחות את הבחירות מ-31.10.2023 ל-30.1.2024. ב-23.10.2023 אישרה הכנסת את החוק בקריאה שניה ושלישית. 

 

אף שהדבר לא ברור לגמרי מלשון החוק, נראה שבפועל שר הפנים לא חייב להכריז מיד על מועד הבחירות החדש, אלא יכול קודם כל לדחות אותן ורק זמן מה לאחר מכן לקבוע מועד לבחירות החדשות. כך קרה כשנדחו הבחירות למועצה האזורית חוף אשקלון ב-2018 (ר' בהמשך). יצוין שאם הבחירות יידחו, ייתכן שגם הבחירות המקומיות הבאות יידחו ממועדן המתוכנן ב-2028, לפי כללים מפורטים המופיעים בחוק (חוק הרשויות המקומיות (בחירות), סעיף 5(ב)) – אך בשני התקדימים הקודמים של דחיית בחירות כללית (ראו להלן), מועד הבחירות הבא לא שונה.

 

תגובות

5. דילאווי1 לפני 2 שנים
لرقم 4
4. دلوانية مش متطرفة لاي جهة לפני 2 שנים
يا رقم 3 اخجل من نفسك الدالية احلي بلد ورءيسها مليح بلا كزب
3. דילאווי1 לפני 2 שנים
نحنا
2. אני לפני 2 שנים
מקווה שכולם יוכלו את הלב
1. חלבי לפני 2 שנים
מעניין מאד

מומלצים