חג הסוכות מתייחד באוניברסליות

חג הסוכות:"ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל" במדבר כג, מ', חג הסוכות מתייחד באוניברסליות שבו, כפי שבאה לידי ביטוי בדברי הנביא זכריה:"והיה כל הנותר, הבאים על ירושלים, ועלו מדי שנה.

01.10.2023 מאת: ברוך ליבמן
חג הסוכות מתייחד באוניברסליות

 

לחוג את חג הסוכות" (זכריה יד,טז). האוניברסליות נובעת משמחתנו בחג הסוכות, זה הזמן שאדם אוסף את פרי עמלו ושמח על יבולו.

 


ומודה לאלוקיו, שמחה זו משותפת לכל הבריות, אי לכך דמותו של חג הסוכות הוא יום חג לכל האנושות.

 

 

מחשש שהשמחה תגבר ותתפשט והאדם יגיע  לידי הוללות ופריקת עול ומשמעת, ציינה התורה "והיית אך שמח"(דברים טז,טו) תשמח, אך בגבול הטעם הטוב. בלי לערבב התנהגות שלילית.

 

 

התורה דורשת דווקא בשיא תקופת האסיף לצאת מדירת הקבע אל דירה ארעית הסוכה. ויש אומרים שזאת כדי שנחוש תחושת ארעיות, כי אין קביעות בעולמנו בצאת האדם מביתו החוצה לדירה.

 

 

ארעית הסוכה,לומד האדם להעריך את האפשרות שלו לחיות בבית קבע.

 

 

אחת המצוות המרכזיות בחג הסוכות היא נטילת ארבעת המינים בכל בוקר מימי החג, ככתוב בתורה: "ולקחתם לכם.

 

ביום הראשון פרי עץ הדר( אתרוג) כפות תמרי(לולב) וענף עץ עבות(הדס) וערבי נחל(ערבה) ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים"( ויקרא כ"ג מ')
                                       
מתלמידיו של :הרב יונה  מצגר

מלאו אסמינו בר ויקבינו יין 
בתינו הומים, הומים מתינוקות
ובהמתנו פורה
מה עוד תבקשי מאיתנו מכורה,
ואין, ואין עדיין?
מה עוד תבקשי מאיתנו מכורה,
ואין, ואין עדיין?

 

מילים: פנחס לנדר
 

לחן: דוד זהבי

 

תגובות

מומלצים