"היהדות אינה פוסלת עקרונית את אמונת האיסלם"

גשר האמונה של הרב שרקי לחכמי האיסלם, באיגרת היסטורית של הרב אורי שרקי לחכמי האיסלם, מפרט הרב בסיס הילכתי ל"הפיכת האיסלם לדת קבילה מבחינתה של היהדות  וכינון יחסי שיתוף פעולה מועילים".

30.03.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"היהדות אינה פוסלת עקרונית את אמונת האיסלם"

הרב אורי שרקי צילום נתן בר

 

לאחר שהחלק הראשון של האיגרת היכה גלים ברחבי העולם, היום שלח הרב שרקי את החלק השני של האיגרת לחכמי דת מוסלמים ברחבי העולם. בין היתר, מפרט הרב באיגרת את מעמדו של הנביא מוחמד מבחינתה של היהדות.

 

 

באיגרת ההילכתית המפורטת, כותב הרב הגדול אורי שרקי, ראש מוסדות "ברית עולם", כי: "לפי היהדות, על מנת שאדם יתקבל כנביא, הוא חייב לעמוד במספר דרישות.בעיקר, נביא אינו יכול לבטל את תורת משה.  מאחר ולפי הדעה המקובלת באיסלם דרש מוחמד מהיהודים לזנוח את היהדות, דבריו אלו אינם מתקבלים על היהודים. בעניין זה, ניתן להבחין בין דברי מוחמד בכתובים מתקופת מכה, שבהם אין כל אמירה בדבר ביטול תורת משה, ולהפך - יש בהם יחס חיובי אל היהודים, ואף רמזים לקדושת התורה. הדבר שונה בתקופת אל-מדינה, שבה העימות עם היהודים התעצם, ונטענה הטענה שהיהודים זייפו את כתבי הקודש. הייתכן שמלומדי האיסלאם יסכימו לראות את המסר העיקרי של הקוראן דווקא בטקסטים של התקופה הראשונה? שאלה זו פתוחה מבחינתנו, אך עשויה לפתוח פתחים של הבנה בעתיד."

 

"הייתכן שכוונתו של מוחמד היתה שהיהודים יישארו בדתם, והאיסלם יפיץ את בשורת התורה והדרכות המוסר  בקרב שאר בני האדם ? אמנם פרשנות כזאת איננה ההלכה הרשמית של האיסלאם כיום, אך היא בהחלט אפשרית לפי הכתוב בקוראן עצמו, בפסוקים רבים, כמו:

 

ב, לט: בני ישראל! זכרו את הטובה אשר גמלתיכם! שמרו את בריתי, ואף אני אשמרה.

 

ב, מג: בני ישראל! זכרו את הטובה אשר גמלתיכם, בדעתי אתכם מכל משפחות האדמה!

 

ג, מד: אני אקים את התורה אשר נהיתה לכם מאז.

 

ה, מז: גילינו את התורה, קו הישר ואור החיים; בה שפטו הנביאים הישרים את היהודים; גם החכמים והסופרים שפטו כדבר אל אשר צוום, ויעידו עליו.

 

לה, מג: כל דבר לא יפיר את עצת אל.

 

צב: אם אינך מאמין באשר שלחנו אליך עתה, שאל את האנשים אשר קראו את הכתב לפני בואך. הן באה אליך תורת אמת מאת אדונך ואל תריב בה!"

 

"יש לציין כי גם אחד מחכמי ישראל בתימן במאה ה-12, רבי נתנאל בירב פיומי, בספרו "גן השכלים", (בסתאן אל-עקול) הציע פרשנות כזו לפסוקי הקוראן. לפיכך, אם אכן סובר אדם שמוחמד נביא היה, שנשלח אל הערבים ושאר האומות, אך לא בא לבטל את תורת משה, עמדתו זו תהיה קבילה גם לפי היהדות.  אמנם עבור היהודים אין לקבל אותו כנביא, כל עוד לא הובאה ראיה חיובית לנבואתו, אבל אין היהדות פוסלת את  אמונתם של לא-יהודים הרואים במוחמד את נביאם. ניתן להצביע על כך שכידוע, מצוות היהדות והאיסלם כוללות מנהגים זהים של הימנעות מאכילת חזיר, כשרות מזון, צניעות ועוד." מוסיף הרב שרקי באיגרת, שנשלחה לחכמי האיסלם כהמשך לאיגרת קודמת, תחת הכותרת "גשר האמונה  מה היהדות חושבת על האיסלם?"

 

לנוסח המלא של חלק ב' של האיגרת: קישור

 

תגובות

מומלצים